Filip

Modderie

Marketeers creëren verandering.2 min read

In zijn nieuwe boek ‘This is marketing’ schrijft Seth Godin iets dat wij al langer aanvoelen: marketing gaat niet over likes en views, glimmende brochures of ingewikkelde prijsstrategieën. Nee, marketeers creëren verandering.

Transformatie, change management, innovatie,… allemaal staan deze (buzzwords?) hoog op menige management agenda. En terecht. Alleen verstaat iedereen er iets anders onder.

En als marketing = transformatie, dan moeten we dat misschien eens echt durven benoemen.

Marketing & transformatie, dat is:

Altijd marktgericht. Een verandering die geen doel of oorzaak heeft in een tastbare realiteit van een klant (in de brede zin van het woord weliswaar) is gewoon irrelevant. Dat betekent niet dat je geen veranderingen kan (moet?) doorvoeren die bijvoorbeeld gedreven zijn door een kostenbesparing. Maar als je niet weet wat die kostenbesparing betekent voor jouw klanten en hoe die besparing impact heeft op jouw positionering & je gekozen strategie, kan je evengoed op goed geluk 20% van je klanten morgen niet meer bedienen.

Specifiek durven zijn. Een verschil maken gebeurt niet in de massa. Want de massa zoekt uniformiteit. En dat betekent in business termen altijd een race to the bottom. Een verandering zonder een duidelijke doelgroep en een duidelijke ‘iets voelt anders aan’ voor die groep bestaat niet.

Mensen mee nemen. Er is al heel wat (digitale) inkt gevloeid over waarom (IT-) projecten, grootst opgezette transformatieprojecten, mergers & acquistions mislukken of zeker niet de verhoopte resultaten geven. Negen op de tien heeft dat te maken met het totaal ontbreken aan focus op mensen. Eerst en vooral op de eigen medewerkers binnen je organisatie waar je verandering wil teweegbrengen: Hebben zij de verandering mee kunnen co-creëeren? Geloven ze erin & kunnen ze deze zelf tastbaar maken in hun job? Maar dan ook op (toekomstige) klanten. Begrijpen zij wat de verandering is en snappen ze de waarom?
Storytelling eats product specifications for breakfast.

Make a ruckus! (Thx to Seth Godin).


Photo by Ross Findon on Unsplash

Laat van je horen.