Filip

Modderie

Als Facebook het zegt

Vandaag even binnen gesprongen op DigitalFirst. Als ik de kijk naar het aantal mails die ik gekregen heb van alle leveranciers die er staan en gratis kaarten uitdeelden ging het daar niet echt zwart zien van het betalend volk, maar omdat ik even een Guerrilla marketing voor JOINED! Digital wou uittesten ben ik toch maar even geweest. En aangezien de country manager van Facebook er ook was ben ik daar maar even gaan luisteren.

De trends volgens Alexis Lebedoff dus:

Customer Segmentation is key. Eén van de stokpaardjes van marketeers en blijkbaar toch nog niet zo vanzelfsprekend. Blijkbaar doen de meeste merken in hun communicatie nog steeds one-size fits all. Alexis noemt het multiple assets. Gebruik niet dezelfde afbeelding voor je segment van 20-24 jarigen als voor je segment van 45-50 jarigen. Logisch, maar doen gewoon!

Community is het nieuwe zwart. Mensen gaan meer en meer waarde hechten aan hoe je waarde creëert voor communities. Dat lijkt ook algemeen een logische stap: of je nu 50 of 500+ linkedin contacten hebt (sorry, even weg van Facebook ;-)) doet er niet meer toe. In welke ‘circles’ je waarde toevoegt des te meer.

Conversation: Ondernemen is persoonlijk. Mensen verwachten niet enkel jouw verhaal, visie,… te zien en te snappen. Hoe je in alle touchpoints reageert (of niet) wordt alleen maar belangrijker met consumenten die meer en meer gewend zijn.

Commerce: Potentiële klanten worden zo mogelijk nog meer geïnformeerd en verwachten dat je dat ook weet en hun enkel relevante info mee geeft.

Als laatste gaf hij ook nog mee dat bedrijven er alle belang bij hebben om samen te werken met technologie partners om niet voorbij gestoken te worden.

‘t Is maar dat Facebook het zegt 😉

Zoek jij digitale power om te innoveren? Check uit JOINED! Digital! 👾


Photo by Prateek Katyal on Unsplash

Zomerse hitte – 5 digitale tools om thuis te werken.

De zomers worden alleen maar warmer. En met grote groepen mensen in een warm kantoor zitten is niet bevordelijk voor de productiviteit. We brengen daarom de 5 meest toegankelijke tools om te experimenteren met werkplaatsonafhankelijk werken. Flexwerken, thuiswerken, het nieuwe werken,… noem het zoals je wil.

Disclaimer: opgelet, misschien wil je als je deze manier van werken hebt uitgetest niet meer terug!

  1. Communicatie – Slack.
    Contact met je collega’s blijft de belangrijkste reden om ‘op kantoor te zijn’. Met chat tools heb je collega’s alsnog dichtbij. En op een minder storende en ook meer gestructureerde manier. Ps: tip voor een volledig gratis alternatief: Riot.im.
  2. Project management – Asana
    Je wil werk gedaan krijgen als team. Dat betekent heel wat schakels in de ketting die op het juiste moment hun ‘magic’ moeten toevoegen om een geweldig eindproduct te krijgen. Geen enkele organisatie kan eigenlijk zonder project management tool. Het is dus geen wonder dat er letterlijk 1001 oplossingen zijn om je project managment beter te laten lopen. Asana is er eentje van.
  3. Visueel samenwerken – Miro
    Creatieve omgevingen (en zijn ze dat niet allemaal) bouwen veelal op visueel samenwerken: over beelden, op een whiteboard, op sketches,… Miro laat je toe om dat ook gewoon op afstand te doen.
  4. Focus – Brain.fm
    Zo een hele dag alleen ergens in de stilte van je huis of net in een rumoerige co-working met airco, dat kan ook niet echt ideaal zijn voor de productiviteit. Muziek to the rescue. Brain.fm zorgt voor focus-versterkende geluiden door je headphone.
  5. Website/app blocker – Freedom
    Niet dat jij er last van hebt, maar je collega’s ongetwijfeld wel: afleiding. Toch maar even facebook checken, toch maar even dat artikel lezen of kijken of er nieuwe mail is. Gelukkig zijn er tools die jouw karakter helpen. Door websites en apps te blocken die niet bijdragen aan je productiviteit. Freedom is zowat de de facto standaard.
    Selfcontrol is een gratis mac alternatief op basis van jouw lijstje van afleidende websites.

Hoe maak je ‘afstandswerken’ nog beter? Welke tools werken bij jou het best?

Convers(at)ies

Conversies. Zowat dé term voor slimme marketeers, sales & HR professionals (jaja, ook in rekrutering is er een funnel).

Conversies zijn goed. Ze kijken naar het aantal ‘gebruikers’ dat naar de volgende stap gaat. En in tegenstelling tot heel wat vanity metrics (likes, followers,…) zijn ze beter gelinkt aan je echte business objectieven. Of het nu gaat om mensen van je nieuwsbrief naar je website krijgen, op je landingspagina hun gegevens achter laten of solliciteren op jouw vacature.

Source: https://blog.hubspot.com/customers/how-to-drive-more-sales-appointments-with-the-hubspot-growth-stack

Het probleem met conversies is dat het teveel een ‘metric’ begint te worden. En dat is jammer, want er is een reden dat conversies en conversaties zoveel op elkaar lijken. Alle conversie berust immers op conversaties. Conversaties als een dialoog (al dan niet bewust) tussen bedrijven en mensen & mensen onderling.

Bedenk welke conversaties je zal voeren om mensen te converteren. That’s where the magic happens.
Journey mapping is trouwens een heel hands on manier om na te denken over die conversaties.

Welke conversatie wil jij voeren?


Photo by Juri Gianfrancesco on Unsplash

Marktgerichte transformatie als continu proces

Transformatie, iedereen heeft er de mond van vol. Maar hoe ga je als marktgerichte organisatie om met transformatie?

trans·for·ma·tie (de; v; meervoud: transformaties)omvorming, gedaanteverandering.

Bijna de helft van de Belgische bedrijven is ‘in transformatie’. Dat bleek uit een onderzoek van KPMG in 2016. Bij amper 4% van de organisaties staat transformatie niet op de agenda. Globalisering, digitalisering of nieuwe regelgeving, de redenen om te veranderen lopen uiteen. Wat wel duidelijk is: in een dynamische wereld moeten bedrijven voortdurend en ingrijpend bijsturen.

Je pakt een transformatie dus maar best grondig aan. Wij zien zes elementen die de basis kunnen vormen voor een duurzame transformatie.

Zes tips

  1. Continu en agile. Bekijk transformatie niet langer als een project, een eenmalig gebeuren. Wel als een iteratief proces. Dat wil zeggen: een proces dat een vaste plaats heeft in je organisatie, net zoals productie-, logistieke en HR-processen.
  2. Eyes on the price. Probeer een redelijk idee te hebben van je streefdoel, zo weet je waar je naar ‘omvormt’. Transformatie is geen doel op zich, dus hou het échte doel voor ogen. Dat hoeft niet 100% duidelijk te zijn. Integendeel, genoeg flexibiliteit zorgt ervoor dat je niet verlamt geraakt of de zaken overanalyseert, en dat je team kan blijven inspelen op de realiteit van het moment (zie ook punt 4). Om even een voetbalmetafoor te gebruiken: als je op de middenstip staat met de bal hoef je niet te weten dat je de bal in de rechter winkelhaak gaat binnentrappen. Je moet wel zo snel mogelijk vertrekken richting het (juiste) doel van 7,32 op 2,44 meter.
  3. Wees realistisch. Het helpt als je een duidelijk zicht hebt op de capaciteiten en realiteit van je organisatie. Weten waar jouw sterktes liggen en hoe je vandaag het verschil maakt, zijn belangrijke richtinggevers om de snelste weg te nemen naar een verbeterde organisatie. Met MOS by Antennokan je zelf de diagnose stellen. Deze zelfevaluatie geeft inzicht in jouw actuele marktgerichtheid op verschillende domeinen.
  4. Mensen meekrijgen. Het is de dooddoener in elk transformatiehandboek. Medewerkers moeten de nieuwe gedaante van je organisatie geloven en beleven. Hoe verwacht je anders dat je (toekomstige) klanten dat zullen doen? Verzamel input, werk cocreatief en communiceer. Dat zijn de basisvoorwaarden om medewerkers te betrekken in de iteratie van het bedrijf. Maar je verantwoordelijkheid gaat verder. Zorg dat jouw medewerkers om kunnen met een realiteit waarin verandering en transformatie een deel zijn van de dagdagelijkse activiteiten: train hen in nieuwe methodologieën, reik hen de juiste tools aan, zorg voor voldoende mentale rust om met continue verandering om te gaan.
  5. Doen. Transformatie gaat over beweging. Die krijg je niet door je managementteam op te sluiten in een blokhut in de Ardennen, noch door extra analyses of je medewerkers enkel aan te sturen op hoe ze vandaag werken.
  6. IJkpunten definiëren. Net zoals bij je andere processen (zie punt 1) kan je een transformatie enkel opvolgen als je weet wat de tussentijdse meetpunten zijn. Neem de tijd om te bepalen hoe succes eruit ziet (noem het gerust KPI’s opstellen) en laat dit de basis zijn om stappen vooruit te vieren.

Deze post verscheen origineel op https://www.antenno.com/kennis-en-inspiratie/marktgerichte-transformatie/

Photo by Ian on Unsplash

Wat als personal branding het evaluatiegesprek vervangt?

De basisbeginselen van vraag en aanbod spelen ook in de recruteringsmarkt, of we dat nu fijn vinden of niet. In tijden van schaarste aan talent of een grote vraag ernaar stijgt de ‘prijs’ van dat talent. Bedrijven hebben er zich al lang bij ‘neer gelegd’ dat ze ook effectief moeite moeten doen om gemotiveerde mensen aan te trekken en te behouden.

Heel wat werkgevers beschouwen op het einde van de dag mensen nog altijd als een deel ‘arbeidsinput’. Met als gevolg dat ze het moeilijk hebben met de ‘persoonlijke’ ambities van individuele werknemers als een asset te zien. Denk maar aan alle policies rond tweeten/bloggen (“Jouw ideeën en die van het bedrijf moeten gescheiden zijn”), de sfeer van geheimzinnigheid die heel wat mensen die nog een ‘side-job’ hebben moeten optrekken (zeker voor kenniswerkers), de soms exuberante clausules in contracten rond niet-concurrentie, de omgang met intellectuele eigendom,…

Al deze zaken hebben zeker hun achterliggende logica, maar vraag is of ze vanuit maatschappij-standpunt bijdragen tot het maximaliseren van de waardecreatie. Het antwoord is ongetwijfeld nee.

Maar wat als… 

werkgevers nu eens mee zouden stimuleren dat elke individuele werknemer zijn eigen personal brand uitbouwt.

Dan krijg je:

  • meer gemotiveerde werknemers. Mensen die voelen dat hun bedrijf hun stimuleert om echt aan hun eigen groei te werken en dat ook durven tonen zullen niet alleen extra gemotiveerd zijn, maar ook meer ownership nemen, omdat het een echt gedeeld ownership is, ondersteund door een win-win voor de onderneming & de werknemer.
  • veel meer natuurlijke interactie tussen individuen binnen een bedrijf en over bedrijven heen en dus een natuurlijke evolutie richting genetwerkte bedrijven en netwerken van bedrijven. En laat het net die bedrijven zijn die weten dat ze niet alles zelf kunnen doen, maar wel een sterk netwerk hebben van bedrijven met een gemeenschappelijke cultuur die in een vuca wereld zullen overleven.
  • natuurlijke overgangen van mensen tussen verschillende bedrijven. En neen, dat hoeft niet per definitie iets slechts te zijn. Als we dat meer in de openheid trekken en zowel medewerkers als bedrijven het niet als een verlies/schande meer aanvoelen dan wordt het veel gemakkelijker om de juiste vrouw (m/v) op de juiste plek te krijgen… op het juiste moment. En laat dat nu net een van de uitdagingen zijn waar bedrijven net meer en meer mee geconfronteerd worden. Doordat de omgeving zo volatiel is (change being the only constant) en ze meer moeite moeten doen om mensen te houden krijg je soms verkrampte situaties waar bedrijven mensen maar wat bezighouden omdat ze schrik hebben om ze te laten vertrekken. Als bedrijven nu eens mensen net zouden aanmoedigen om elders extra ervaringen op te doen en ze met open armen terug ontvangt nadien…
  • een ingebakken reflex om continue bij te leren. Want dat doe je net door in interactie te gaan met anderen, door je gedachten te structureren en de wereld in te durven sturen (laat dat ook de reden zijn dat ik ongeveer elke junior aanmoedig om te durven bloggen) en nieuwe problemen samen met anderen aan te pakken.

Wat zijn jouw dromen voor een samenwerken van bedrijven en medewerkers vandaag?


Photo by Austin Chan on Unsplash

Bruggen bouwen in plaats van functietitels.

Vakjesdenken, ik ben er persoonlijk nooit echt fan van geweest. Van zodra een job teveel een keurslijf wordt, begin ik toch onrustig te worden. Vandaag wordt in meer en meer bedrijven het evenwicht tussen ‘expertisekennis’ en ‘verantwoordelijkheid’ toch meer en meer herbekeken. En gelukkig maar.

2 concrete voorbeelden:

Marketing & Sales
Typisch 2 werelden, hoewel het volledig kafka is om ze te scheiden. In de boutade dat er zonder Sales morgen geen bedrijf meer is en zonder marketing overmorgen geen bedrijf meer zit ongetwijfeld heel wat waarheid in… als je ze als 2 losstaande werelden heb opgebouwd in jouw onderneming.
Het idee van de Chief Revenue Officer brengt de twee werelden samen en is verantwoordelijk voor de totale customer life cycle. Nuja, wel een nieuwe functietitel natuurlijk…

Marketing & HR
In tijden van crisis vinden mensen en afdelingen elkaar al eens sneller. Zo ook HR en marketing. HR ligt meer en meer onder druk om mensen te vinden. In deze tijden van krapte en werknemers die ook op zoek zijn naar meer dan enkel een paycheck komen ze er niet door enkel blijven recruiters in te schakelen. Marketing – zeker in service omgevingen – beseft al langer het belang van klantgerichte & gepassioneerde mensen doorheen heel de organisatie. Et voila, Employer Branding was geboren.

Welke bruggen in organisaties word jij vrolijk van?

 


Photo by Charles Etoroma on Unsplash

HR klaar stomen voor de toekomst.

In een recente bevraging van Acerta bij CEO’s en HR verantwoordelijken bij Belgische bedrijven kwamen volgende bevindingen naar boven:

  1. HR levert goede output.
  2. HR medewerkers kennen hun verantwoordelijkheid zeer goed.
  3. HR processen zijn niet zo goed georganiseerd en zeker niet gemonitord.
  4. De capaciteit om de verandering in voorgaand puntje te creëren is er niet echt.
  5. Huidige systemen zijn wel compliant, maar niet performant en helpen niet de medewerkers, kandidaten & werknemers het leven makkelijker te maken.

En daar zitten dus opportuniteiten in. Voor HR professionals die hun kennis van hun kandidatenmarkt willen combineren met externe specialisten in digitale innovatie & service design.

Want die combinatie van:

  • focus op de kandidaat/medewerker (in plaats van op het ‘proces’);
  • kennis van de kandidaat-bedrijfs fit;
  • digitale tools die gemaakt zijn op maat van flexibele HR processen (en niet 100 mandagen vragen om geimplementeerd te worden);

daar zit muziek in.

Wat wil jij als HR professional professional doen met digitale innovatie om de ervaring van kandidaten of collega’s beter te maken?

1902_Acerta_Evaluatie-hr-processen_WisKeys.jpg

1902_Acerta_Evaluatie-HR-personeel_WisKeys.jpg

1902_Acerta_Evaluatie-hr-systemen_WisKeys.jpg


Photo by israel palacio on Unsplash

Prioriteiten – Waarom ik niet kan wachten op biotech.

Ik heb zo het gevoel dat mensen van nature uit gewoon niet gemaakt zijn om gefocussed te blijven. Zelf ben ik gezegend met een brein dat graag alle richting uitgaat. En liefst aan een snel tempo. En ja, todo lijstjes, mentale hulpjes, allerhande tools (on en offline) helpen om mijn hoofd bij de hoofdzaak (pun intended) te houden. Maar dat neemt niet weg dat die niet helpen om de oorzaak aan te pakken. Dus ik kan al niet wachten op het moment dat die chip – die ze binnenkort kunnen injecteren in mijn hoofd – me (liefst zonder elektroschokjes) terug bij de hoofdzaak brengt als ik weer even afdwaal.

En ja, ik wil dat ding ook kunnen afzetten en gewoon fijn alle richtingen uit-denken als ik dat wil.

Welke biotech toepassing boezemt jou geen angst in en mag er liever vandaag dan morgen zijn?


Image kudo’s to the one and only Gapingvoid.

Marketeers creëren verandering.

In zijn nieuwe boek ‘This is marketing’ schrijft Seth Godin iets dat wij al langer aanvoelen: marketing gaat niet over likes en views, glimmende brochures of ingewikkelde prijsstrategieën. Nee, marketeers creëren verandering.

Transformatie, change management, innovatie,… allemaal staan deze (buzzwords?) hoog op menige management agenda. En terecht. Alleen verstaat iedereen er iets anders onder.

En als marketing = transformatie, dan moeten we dat misschien eens echt durven benoemen.

Marketing & transformatie, dat is:

Altijd marktgericht. Een verandering die geen doel of oorzaak heeft in een tastbare realiteit van een klant (in de brede zin van het woord weliswaar) is gewoon irrelevant. Dat betekent niet dat je geen veranderingen kan (moet?) doorvoeren die bijvoorbeeld gedreven zijn door een kostenbesparing. Maar als je niet weet wat die kostenbesparing betekent voor jouw klanten en hoe die besparing impact heeft op jouw positionering & je gekozen strategie, kan je evengoed op goed geluk 20% van je klanten morgen niet meer bedienen.

Specifiek durven zijn. Een verschil maken gebeurt niet in de massa. Want de massa zoekt uniformiteit. En dat betekent in business termen altijd een race to the bottom. Een verandering zonder een duidelijke doelgroep en een duidelijke ‘iets voelt anders aan’ voor die groep bestaat niet.

Mensen mee nemen. Er is al heel wat (digitale) inkt gevloeid over waarom (IT-) projecten, grootst opgezette transformatieprojecten, mergers & acquistions mislukken of zeker niet de verhoopte resultaten geven. Negen op de tien heeft dat te maken met het totaal ontbreken aan focus op mensen. Eerst en vooral op de eigen medewerkers binnen je organisatie waar je verandering wil teweegbrengen: Hebben zij de verandering mee kunnen co-creëeren? Geloven ze erin & kunnen ze deze zelf tastbaar maken in hun job? Maar dan ook op (toekomstige) klanten. Begrijpen zij wat de verandering is en snappen ze de waarom?
Storytelling eats product specifications for breakfast.

Make a ruckus! (Thx to Seth Godin).


Photo by Ross Findon on Unsplash

Bestaat er nog goede reclame?

Elk jaar is er in Leuven de Corrida. Een stadsloop net voor oudjaar. Alle ingeschrevenen krijgen per post in de weken vooraf hun ‘rugnummer’. Dit jaar zat in de enveloppe (samen met het rugnummer en 4 veiligheidsspelden!) deze ‘old school’ reclame van een lokale shop die zich toelegt op uitrusting voor lopers (schoenen, kledij, accessoires).

2018-12-11 20.26.09.jpg

De ‘betere’ winkel zeg maar. Zo eentje waar ze je laten lopen op een loopband en je dan een schoen geven die er niet altijd flashy uitziet, maar je wel ondersteund waar het nodig is. En geloof me vrij, zeker voor mensen die blessuregevoelig zijn is er een wereld van verschil tussen een schoen die er goed uitziet en eentje waarmee je niet constant mee in de lappenmand ligt.

Maar dus. Goede reclame. En wel hierom:

Gericht & sterk doelgroepdenken.

Gericht en dus relevant: Alle mensen die meelopen aan de corrida zijn per definitie mensen die lopen (duh). Geen grof geschut waarin alle Leuvenaars gestoord worden met voor hen irrelevante reclame (denk maar aan de lokale pers), maar heel doelgericht.

En ook als we kijken naar lokatie kan je moeilijk veel gerichter gaan. Mensen rijden geen 100km voor een loopschoen (de meeste toch niet), net zoals ze dat meestal niet doen voor een corrida. Dus wie in Leuven geraakt voor de Corrida, geraakt ook in de winkel.

Toch breder dan de huidige klantenbasis. Zo’n corrida, dat is geen ‘race’. Er lopen uiteraard wel mensen mee die gaan voor een toptijd, maar de meerderheid zijn eerder occasionele lopers (inclusief kinderen, complete gezinnen,…). Dat zijn net de mensen die wel nood hebben aan loopschoenen, maar nog niet beseffen dat een professioneel advies heel wat toegevoegde waarde kan brengen.

Readiness to buy.

Een grote groep van de mensen die meelopen zit ook in een moment om schoenen te moeten kopen. Die dingen gaan tegenwoordig maar x aantal km mee. En met alle kado’lijstjes die opgemaakt moeten worden of ‘centjes van de bomma’ waar mensen iets leuk kunnen kopen is er ook een hoge buying power.

Timing vanuit de potentiële koper.

Dat linkt met de readiness to buy. Niet alleen is er een ‘bestedingsbudget’ voor heel wat mensen, de goesting is ook groter. De goede voornemens om toch maar gezonder te leven en meer te sporten zijn het ideale moment om (terug) te beginnen lopen. En veel van die mensen zien de corrida net als een ideaal eerste startpunt.

Een straigt-forward incentive.

Een korting als lokmiddel om je over de streep te trekken. Dat die nog steeds werkt hoef ik u niet te vertellen. Tel daarbij de lichte nudging om het binnen de komende maanden te doen (zonder dat het schreeuwerig wordt als in “nu tijdelijk 1 week”). Een wat mij betreft ideale balans.

Meetbaar

Hoewel het een totaal offline reclame is, is deze wel perfect meetbaar. Je hoeft maar het stapeltje ingeruilde bonnen te tellen en je kan de ROI van deze campagne perfect berekenen.

Storytelling zaadje aanwezig.

Als loper voel je je bij de tribe van de healty ones. Meer bepaald de down-to-earth ones. Lopen is (door de band genomen, er zijn uiteraard uitzonderingen) geen flashy sport, gewoon schoenen aan (pun intended ;-)) en lopen, dat idee. Dat deze lokale handelaar ondertussen mee de Corrida ondersteund, waar het toch gaat over ‘people like us do stuff like this’ maakt het plaatje compleet. En ja, dat hadden ze gerust iets meer mogen uitwerken.

But nobody is perfect, waarom zouden er anders nog marketing consultants nodig zijn? 🙂

Hoe ziet jouw ideale reclame er uit?


Photo by Ferdinand Stöhr on Unsplash