Filip

Modderie

Ingewikkeld of complex?

Veel mensen hebben de neiging om zaken die ingewikkeld zijn complex te maken en anderzijds benaderen veel mensen complexe dingen alsof ze ingewikkeld zijn. Het gevolg: Stilstand en innovatie die er geen is.

Ingewikkeld is niet hetzelfde als complex. Zelfs Vandale haalt ze een door elkaar…

Continue reading

Big data = minder variatie?

Ik betrap mezelf er op dat ik al weken heel veel luister naar mijn ‘Your Top Songs 2017’ lijst die Spotify voor mij automatisch samenstelde. Onder het mom van ‘The songs you loved most this year, all wrapped up’ ben ik dus net minder aan het ontdekken en steeds meer naar hetzelfde aan het luisteren.

Moet ik dat nu goed gedaan vinden van Spotify of net niet?

De USP van ‘Er zijn miljoenen nummers op Spotify te vinden.’ heb ik alvast niet veel aan zo…

Hier gaan we: schizofrene muziekkeuze iemand? 😀

Bedrijfsopzet in tijden van ‘urgency’.

McKinsey & Company publiceerde een ‘boenk erop’ artikel over ‘Organizing for the age of Urgency’.

Door al die “ja, daar slaan ze nagels met koppen” gevoelens die door mijn hoofd gingen bij het lezen geef ik graag even de voornaamste elementen mee.

Dat de wereld in verandering is en heel wat bedrijven die het tien jaar geleden supergoed deden nu niet meer bestaan, dat weet je al, maar hoe zorg je nu als bedrijf dat je wel overleeft? Waar moet je op inzetten om mee te evolueren?

Omarm ‘urgency’ als way of thinking & doing.

  • Zorgt dat je KPI’s, management & alle medewerkers snelheid ademen. Stop met het zoeken naar 100% (of zelf 90%) perfecte informatie. Tegen dat je die hebt is de informatie al gebruikt door iemand anders.
  • Vertrek van een ‘emergent strategy’: Weet dat het einddoel onzeker is en kan bewegen. Zorg voor een strategische dynamiek die een voortdurende queeste is, eerder dan een duidelijk punt op een ‘kaart’ ver in de toekomst.

Agility

  • Agile denken en doen is veel meer dan een IT projectmethodologie. Zorg voor flexibele beslissings- & operationele processen. ‘Fail quick’ en pas je aan is niet enkel een mantra, je moet er ook je organisatie voor bouwen.
  • Je beslissingsstructuren zet je zo dicht mogelijk bij het punt waar de impact voelbaar is en zorgen ervoor dat de beslissingen meer zijn dan wat één persoon beslist en dan top-down naar beneden komt. Agile beslissingsstructuren slagen er net in om van een bredere groep mensen de kennis snel samen te krijgen om dan te beslissen.
https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/organizing-for-the-age-of-urgency?cid=other-eml-alt-mkq-mck-oth-1801&hlkid=6b4f9db7a4f44dd49a200872309adc4b&hctky=2966535&hdpid=1029e5c6-9e96-4610-8480-97ea9fc5f8cc

By McKinsey

Capaciteiten

  • Zo’n Agile organisatie met ‘urgency’ in het hart van het DNA krijg je enkel als je mensen daarin laat groeien. Niet vanuit een bepaalde rol, maar net vanuit het besef dat iedereen een leidende rol kan hebben, op basis van merites, kennis en drive. En dat je die individuele talenten ondersteunt spreekt voor zich.
  • Je leiderschapsteam speelt hier een cruciale rol: Zij zijn verantwoordelijk om binnen de organisatie de juiste condities te creëeren waarin agility kan bestaan.

Identiteit

  • Zorg voor een recept om al deze snelheid en flexibiliteit te kanaliseren. Duidelijke ‘guiding principles’ en processen zijn dus ook belangrijk in deze organisaties. De recepten om beslissingen te nemen, samen te werken en aan te passen moeten op bedrijfsniveau afgesproken worden.
  • Cultiveer missie, waarden en sociale connectie: Zelfsturing & agility kunnen enkel in een omgeving waar iedereen de missie en waarden uitademt. En alleen daar waar de ‘collective wisdom’ tot stand komt door menselijke interacties kan beslissing onder onzekerheid toch genoeg risico uitsluiten.

Exiting times ahead are happening!


Photo by GMB Monkey on Unsplash

Experience Design Tools

Met het Antenno team maakte ik een aantal tools om zelf aan de slag te gaan met Experience Design. In grote en kleine bedrijven. In marketing, sales, innovatie & HR omgevingen. En met bewezen impact.

  • Een roadmap om gericht aan de slag te gaan.
  • Een personae canvas (NL/EN).
  • Een Customer Journey & Blueprint mapping canvas (NL/EN).
  • Een product & Service (innovatie/idea) canvas.

En alle achtergrond in een toegankelijk e-book.
Naar alle tools op Antenno

Service Attitude: De 3 archetypes.

Er zijn in de basis 3 attitudes die klanten hebben ten overstaan van services:

  • De Do-It-Yourselves (DIY) die alles zelf in handen willen houden: De beslissingen en de eigenlijke acties.
  • De mensen die hulp zoeken bij het maken van beslissingen, die advies verlangen, maar gerust een deel van de uitvoering zelf willen doen.
  • Tenslotte de groep van klanten die volledige ontzorging zoeken.

Neem bijvoorbeeld de context van de private woningbouw.

  • Een DIY-er kan je hier letterlijk nemen. Die maakt zelf plannen, gaat zelf materialen kopen en bouwt zelf.
  • De mensen die advies zoeken hebben bijvoorbeeld niet de kennis van bouwkunde en materialen en zoeken advies van een architect om plannen te maken. Ze gaan vervolgens zelf op zoek naar verschillende aannemers, kiezen zelf hun vloeren, kleur van baksteen,… De bouw zelf geven ze dan weer uit handen om de inrichting dan weer zelf te doen.
  • Echte ontzorgers kopen een reeds gebouwde woning.

Deze opdeling helpt niet enkel om in service design trajecten snel te kunnen werken op basis van relatief generieke segmenten, maar helpt ook om te bepalen wat je als onderneming nodig hebt om het verschil te maken bij deze uber-segmenten. En dus waar je als onderneming echt wil op focussen.

Want daar maak je als bedrijf best duidelijk keuzes in. Wat je moet aanbieden van service offering aan elk type klanten is duidelijk heel verschillend.

Blijf echter niet blind voor evoluties in de verwachtingen. Een mooi voorbeeld is technologie. De evolutie in gebruiksgemak van technologieën en de ‘verjonging’ van jouw klantenbasis maakt dat service-elementen die een antwoord bieden op de vragen van consumenten kan evolueren.

Een voorbeeldje uit de bancaire sector. Waar ‘internet bankieren’ 10 jaar geleden eerder iets was voor de echte die hard DIYers, is het nu een bijna minimum requirement van alle service-attitude segmenten. De advieszoekers verwachten dit nu ook via digitale kanalen (en nog meer: via een verscheiden en flexibele kanaalmix). Dus alle banken die nu in reclame roepen dat je ‘online altijd en overal jouw rekeningstand kan checken’: Jullie zitten al even achter…

Nog maar eens een bewijs dat service design en (digitale) innovatie een continue proces zijn.

Aan de slag met service design? Download mijn ebook [doorverwijzing naar Antenno] en ga aan de slag.


Photo by Mike Wilson on Unsplash

Bliksemsnel verbinden [Antenno]

Snel kunnen schakelen is een essentiële eigenschap van elke geslaagde onderneming. Want in zo’n omgeving, bloeit innovatie. Die context kunt u zelf creëren. Een mogelijke succesformule? Mensen meekrijgen dankzij de juiste (digitale) instrumenten aan te reiken. En ook daar is snel schakelen mogelijk.

Weg van het watervalmodel

Een klassiek vernieuwingstraject werkt met een watervalmodel. Er is een idee, de volledige technische uitwerking gebeurt, die wordt getest en dan uitgerold. Het gevaar daarvan? Als de onderliggende assumpties van het oorspronkelijke idee niet goed zitten, stort alles bij de test- of uitrolfase als een kaartenhuis in elkaar. Ons alternatief? Hanteer de strategie van het minimal viable product (MVP).

Naar een minimal viable product

Daarom zijn snelle iteraties en werken met een minimum viable product een betere oplossing: je isoleert één deelaspect van het hele proces, je bouwt met een flexibel team iets klein, gebruikt dat in een kleine groep en verbetert het gaandeweg, geheel op maat van de werkelijke bedrijfs- of klantennoden.

In de context van Human Capital kan dat bijvoorbeeld een instrument zijn om een talentpool mee te beheren, of een digitaal platform om feedbackcultuur te stimuleren. Kortom: met digitale instrumenten kan je razendsnel schakelen én mensen bliksemsnel verbinden.

Zelf aan de slag?

Onmiddellijk zelf aan de slag met MVP en experience design? Lees meer over aanpak en heel wat tips & tricks in het e-book. Experience design in de praktijk.


Verscheen eerst op https://www.antenno.com/kennis-en-inspiratie/bliksemsnel-verbinden/.

10% extra gratis

Momenteel op de blikjes van een niet nader genoemde marktleider in de Ice-Tea markt: 10% gratis.

Tja, die P van Promotie is één van de 4 orginele marketing P’s. Dus die marketeer bij dat merk is bezig met zijn vak. #kudo’s daarvoor.

De manier waarop is echter minder reclame (pun intended) voor het vak. Die 10% zit immers in grotere blikjes (en niet in bijvoorbeeld een extra blikje voor dezelfde prijs). Je kan dus niet een keer extra genieten van een lekkere verfrissing. Of een vriend gelukkig maken met een deugdoende verfrissing na een gezamenlijke sportsessie. Alleen maar meer drinken op het moment dat je het blikje open doet. En nu staat dat drankje niet echt bekend om zijn hoge ‘gezondheidsgraad’. Dus meer: niet echt beter voor je lichaam. Lekker, dat wel. Zelf ook fan, dus daar ligt het niet aan. Maar laat ons als markteer toch verder gaan om consumenten te overtuigen van ons product…

Let’s get rid of track changes!

Some of you might still remember Clippy, also known as the most annoying office assistant (https://en.wikipedia.org/wiki/Office_Assistant). Clippy died with a new version of MS Office. Time for a new ‘less is more’ in office software: Let’s get rid of ‘Track changes’.

Let’s be honest, track changes is about the past. Literary: it shows the past, it is about control, it’s about showing off (“yes, I’ve added something to this”) or getting away from your responsibility (“this document is created by everybody”).

Track Changes comes from a linear world where people work on a document in a linear way: I write something, you add things, a boss reviews and changes things back to the original state (without even realising it is a step back), and you and up with a ‘compromis-à-la-Belge’. This can be good in political situations, but is often the worst option in texts (whether it is copywriting for a customer or an internal document stating requirements for your next product). It lacks cohesion, passion and vision.

And yes, it always looks like a complete mess!

Things aren’t linear: you work on something in parallel. You get input from various people, but you should take responsibility for delivering a good text, not a bunch of rubbish where everybody recognises a little bit, but nobody is really happy (let alone feels enthusiast).

Today’s world is about creating ideas together (in real time), but taking responsibility (yeah, you!) in delivering the end result to the customer, the world,…

Happy writing!

A year full of Ikigai!

You know where the magic happens? Somewhere out of your comfort zone.

The real question off course is: what is the magic for you? That is where Ikigai comes into play.
Ikigai (生き甲斐) is a Japanese concept that I wish you all to live in 2016 (including myself ;-)).

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Ikigai-EN-optimized-PNG.png

It is about finding the intersection of what you LOVE (the thing that gives you energy), what you are GOOD at (where you are able to create value for the outside world), what the world NEEDS (what gives value & energy to the world) and what the world is willing to PAY for (that gives you a sustainable life).

Now that’s a lot of intersections to get it going. But it definitely seems worth it. So happy quest for your Ikigai in 2016!