McKinsey & Company publiceerde een ‘boenk erop’ artikel over ‘Organizing for the age of Urgency’.
Door al die “ja, daar slaan ze nagels met koppen” gevoelens die door mijn hoofd gingen bij het lezen geef ik graag even de voornaamste elementen mee.
Dat de wereld in verandering is en heel wat bedrijven die het tien jaar geleden supergoed deden nu niet meer bestaan, dat weet je al, maar hoe zorg je nu als bedrijf dat je wel overleeft? Waar moet je op inzetten om mee te evolueren?
Omarm ‘urgency’ als way of thinking & doing.
- Zorgt dat je KPI’s, management & alle medewerkers snelheid ademen. Stop met het zoeken naar 100% (of zelf 90%) perfecte informatie. Tegen dat je die hebt is de informatie al gebruikt door iemand anders.
- Vertrek van een ‘emergent strategy’: Weet dat het einddoel onzeker is en kan bewegen. Zorg voor een strategische dynamiek die een voortdurende queeste is, eerder dan een duidelijk punt op een ‘kaart’ ver in de toekomst.
Agility
- Agile denken en doen is veel meer dan een IT projectmethodologie. Zorg voor flexibele beslissings- & operationele processen. ‘Fail quick’ en pas je aan is niet enkel een mantra, je moet er ook je organisatie voor bouwen.
- Je beslissingsstructuren zet je zo dicht mogelijk bij het punt waar de impact voelbaar is en zorgen ervoor dat de beslissingen meer zijn dan wat één persoon beslist en dan top-down naar beneden komt. Agile beslissingsstructuren slagen er net in om van een bredere groep mensen de kennis snel samen te krijgen om dan te beslissen.
Capaciteiten
- Zo’n Agile organisatie met ‘urgency’ in het hart van het DNA krijg je enkel als je mensen daarin laat groeien. Niet vanuit een bepaalde rol, maar net vanuit het besef dat iedereen een leidende rol kan hebben, op basis van merites, kennis en drive. En dat je die individuele talenten ondersteunt spreekt voor zich.
- Je leiderschapsteam speelt hier een cruciale rol: Zij zijn verantwoordelijk om binnen de organisatie de juiste condities te creëeren waarin agility kan bestaan.
Identiteit
- Zorg voor een recept om al deze snelheid en flexibiliteit te kanaliseren. Duidelijke ‘guiding principles’ en processen zijn dus ook belangrijk in deze organisaties. De recepten om beslissingen te nemen, samen te werken en aan te passen moeten op bedrijfsniveau afgesproken worden.
- Cultiveer missie, waarden en sociale connectie: Zelfsturing & agility kunnen enkel in een omgeving waar iedereen de missie en waarden uitademt. En alleen daar waar de ‘collective wisdom’ tot stand komt door menselijke interacties kan beslissing onder onzekerheid toch genoeg risico uitsluiten.
Exiting times ahead are happening!
Photo by GMB Monkey on Unsplash